Ceea ce nu se vede

Răul care nu se vede cu ochiul liber, care stă în ascuns de noi, în noi, acesta ne face cel mai mult rău. Cu lăcomiile şi gândurile "la vedere" ne luptăm înflăcăraţi, ca şi cu muştele, dar nu vedem lupul care ne pândeşte din peşteră.

Am deseori sentimentul că fac ceva total greşit, ceva fundamental, care-mi scapă efectiv. Din când în când mi se varsă un sac de lacrimi pe umărul cuiva şi nu înţeleg de unde vine atâta durere. Ieri am realizat că lupul meu din peşteră are un nume... este păruta iertare. Nu am iertat. Pe mulţi. Nu m-am iertat nici pe mine pentru răul ce l-am făcut altora. Atâta vreme lupul a dormit liniştit, crescând şi făcându-se tot mai fioros, hrănindu-se cu fiecare măturare sub preş şi cu fiecare abordare superficială a situaţiilor grele din viaţa mea.

Lupul meu e Neiertare.

Vreau să iert, dar ca să iert, trebuie să culeg mai întâi salată din grădina ursului, adică să trec prin grădina rememorării amintirilor dureroase şi să spun cu voce tare pentru care situaţie întâmplată iert pe cineva sau pentru care situaţie îmi cer iertare de la cineva. Apoi trebuie să trec prin pădurea de aramă şi să caut resurse să le mulţumesc pentru binele pe care sigur mi l-au făcut, fiecare în felul lui, ca în final, când ajung pe tărâmul ielelor şi după ce beau apa vie, să pot spune: te iubesc!

Şi să plec. În drumul meu. Şi dacă o fi să ni se mai intersecteze drumul, să ne bucurăm de revedere, iar dacă nu, să ne vedem fiecare de cale, fără să ne mai ducem unul pe altul în spate, cocoşaţi de povara neiertării.
 
fragment din cartea "Aviatorul" de Evgheni Vodolazkin

Comentarii

  1. De fapt ce este iertarea? Daca nu ma intereseaza sa rasplatesc raul cu rau, daca nu vreau sa ma razbun, inseamna c-am iertat? Daca evit un om de a carui rautate m am lovit in mod repetat, inseamna ca nu am iertat? Nu mi-e clar ce inseamna sa iert. Tie ti-e clar? Cum adica "pentru ce iert pe cineva"? Il iert fiindca e om si el si toti gresim si toti avem si rautate in noi, il iert fiindca e Porunca. Dar daca il stiu cu narav, iertarea nu inseamna ca am relatii cu el, nici despartirea si evitarea nu inseamna ca nu l am iertat. Pe mine ma iert fiindca si eu sunt tot doar un om ca toti oamenii, am si eu rautatile mele, dar sigur ca-mi pare rau pentru rele si parerea de rau nu cred ca e neiertare. Durerea, acea "atata durere" cred ca vine din tot raul in care se zbate lumea asta din care fac si eu parte si ar fi rau sa nu ma doara raul. Daca Domnul nu a ras niciodata, daca EL a plans, daca L-a durut, cum sa ma astept ca eu sa nu plang, sa nu ma doara, sa nu sufar?

    RăspundețiȘtergere
  2. îmi dau seama că s-a înţeles greşit ce am scris, aşa că am modificat textul.

    "pentru ce iert pe cineva" - vroiam să se înţeleagă "pentru care situaţie întâmplată iert pe cineva sau pentru care situaţie îmi cer iertare de la cineva."

    RăspundețiȘtergere
  3. I feel you, sister! Propozitia subliniata in imagine raspunde la tot...

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu